14 tips & tricks pentru gasirea echilibrului dintre munca si viata personala.
Adevărul este că ne dorim cu toții să avem o carieră de succes și o familie fericită. Însă, de multe ori este greu să păstrăm un echilibru între cele două astfel încât ambele să fie armonioase. În ziua de astăzi este greu să menții echilibru între cele două, dar este un aspect care ne influențează starea de bine, a noastră și a celor din jur. Este foarte important totodată ca fiecare să înțeleagă că muncim pentru a trăi și nu trăim pentru a munci.
Găsirea echilibrului între viața profesională și cea personală este o provocare pentru mulți oameni, dar poate fi realizată dacă există o bună organizare, o comunicare eficientă, prioritizare și conștiență. Este foarte ușor să cădem în extrema în care vedem doar muncă și task-uri, iar apoi să neglijăm restul părților în viața noastră, dar aici intervin specialiștii care ne pot îndruma pentru a păstra un echilibru și pentru a avea o viață armonioasă, împlinită atât cu relații sănătoase cât și cu o carieră de succes.
În următoarele rânduri vom enumera câteva tips-uri care te pot ajuta să ajungi la acest echilibru.
- Stabilește care îți sunt prioritățile: începe prin a crea o listă în care să notezi tot ce este cu adevărat important pentru tine atât pe plan profesional cât și pe cel personal. Acest lucru te va ajuta să stabilești corect obiectivele, valorile și planurile pe care dorești să le duci la capăt.
- Stabilește-ți bine limitele: este necesar să definești limite clare între viața personală și muncă. Aici este nevoie de o bună organizare a timpului. Trebuie să decizi când termini activitățile ce țin de muncă și timpul alocat ție, familiei, prietenilor și activităților care îți fac plăcere, care te ajută să te deconectezi de la tot sau care pur și simplu te relaxează (hobby-urile).
- Programează-ți timpul personal: asemenea programărilor pentru serviciu, fie că vorbim de termenele limită, sarcini sau ședințe, timpul liber trebuie organizat astfel încât să ai parte și de activități care să-ți aducă plăcere și să îți încarce bateriile.
- Fii deschis la diversele schimbări de plan: viața nu este mereu previzibilă, pot interveni schimbări, iar în acele momente trebuie să fii apt pentru a te adapta și să fii, bineînțeles, flexibil. Fii dispus să îți ajustezi programul sau prioritățile atunci când este necesar.
- Comunică eficient cu familia, dar și cu colegii de muncă: discută deschis despre nevoile tale legate de acest echilibru dintre muncă și viața personală. Împărtășește cu ei așteptările tale și solicită sprijinul lor dacă simți nevoia. Trebuie să știi că nu este nevoie să le faci pe toate singur și că nu este nici o problemă să delegi persoane în diferitele sarcini, fie că vorbim de cele de acasă sau de cele de la serviciu.
- Utilizează tehnologia în favoarea ta: aceasta poate fi utilă pentru a te organiza și pentru a comunica mai bine. Dar cum orice are și o parte “rea” sau mai puțin bună, trebuie să fii atent să nu te folosești de această tehnologie (social media de exemplu) într-un mod abuziv și nu favorabil ție. Dacă petreci ore întregi dând scroll pe facebook, Instagram etc, asta nu va fi în beneficiul tău, ci va fi doar o pierdere de timp, astfel încât nu îți vei îndeplini nici sarcinile de la locul de muncă, iar acasă este posibil să pierzi momente prețioase. Stabilește niște limite clare în ceea ce privește folosirea telefonului, tabletei sau laptopului.
- Fă mișcare și ieși în natură: activitățile în aer liber sunt cele mai bune pentru a te deconecta de la viața profesională. Exercițiile fizice te pot ajuta să te eliberezi de stres, griji sau tensiuni acumulate de-a lungul zilei. Sportul este un real ajutor pentru sănătatea noastră atât fizică cât și psihică. Contactul cu natura este o sursă excelentă de reechilibrare. Încearcă să introduci în rutina ta astfel de activități.
- Învață să spui “nu”: atunci când te simți suprasolicitat/ă, nu ezita să spui “nu” și să refuzi anumite sarcini. Trebuie să vezi ce este prioritar în viața ta și este în regulă dacă nu mulțumești pe toată lumea.
- Opțiunea lucrului online: dacă simți că ai o perioadă mai aglomerată, unde deplasarea la locul de muncă ar îngreuna situația nu ezita să apelezi la o colaborare online, dacă îți permite locul de muncă. În ziua de astăzi multe job-uri se pot desfășura online, din propriul confort. De exemplu dacă vorbim de mame, lor le este mai ușor să se afle acasă astfel încât pot supraveghea și copiii.
- Fii atent la starea ta de sănătate: este foarte important să stai să te observi, să fii atent la semnele de epuizare sau atunci când ești foarte stresat. Este necesar ca munca să nu îți afecteze starea de sănătate și starea psiho-emoțională, iar din când în când o pauză este bine venită.
- Încearcă să separi munca de restul activităților.
- Creează un program pe laptop ori notează pe un calendar pe care să îl ai la vedere, toate activitățile, sarcinile de la birou, programările sau întâlnirile cu prietenii astfel încât să fie bine organizate și să nu uiți de ele.
- Două telefoane: unul pentru serviciu, iar unul personal. Este important să fie două telefoane astfel încât viața personală să fie mai ușor de păstrat.
- Încearcă să respecți zilele de weekend și doar în cazuri extreme să mai rezolvi câte un task în weekend, dar nu face un obicei din asta. Toți trebuie să avem timpul nostru lde repaus, așadar încearcă să păstrezi această limită.
Lipsa echilibrului dintre viața personală și cea profesională poate duce la burnout foarte ușor. Burnout-ul reprezintă epuizare emoțională și se manifestă prin oboseală excesivă, nervozitate crescută, depresie, anxietate și multe altele. Atunci când nu mai ținem cont de acest echilibru și relațiile cu cei dragi pot fi afectate, din păcate, așadar trebuie să ținem cont de toate aspectele și să prioritizăm ce este important pentru noi.
Echilibrul dintre viața profesională și viața personală este un proces continuu și poate varia în funcție de etapele vieții și diferitele circumstanțe. Este important să te poți adapta și să revizuiești strategiile pe măsură ce situația se schimbă. Stă doar în mâinile noastre cum gestionăm timpul dintre cele două și deși, știm, nu este simplu, nu este ceva imposibil, iar sugestiile oferite mai sus îți pot fi de ajutor.
Surse științifice:
Trudi Griffin (2023). 23 Tips & Tricks to balanging your work and personal life. How to leave work at the office and avoid burnout.
Jane Sturges, David Guest (2004). Working to live or living to work? Work/life balance early in career.
Dacă ți-a plăcut articolul, împărtășește-l
Vezi terapeuții noștri