COMUNICAREA EFICIENTĂ ÎN CUPLU ȘI IMPORTANȚA EI

Comunicarea este un proces fundamental în relațiile noastre cu ceilalți și în interacțiunea cu lumea din jurul nostru.

Acest proces poate fi verbal sau non-verbal și poate lua diverse forme: vorbit, scris, gesturi, expresii faciale sau tonul vocii. Comunicarea eficientă nu se referă doar la transmiterea informațiilor ci și la înțelegerea și interpretarea lor corectă de către celălalt. Un aspect esențial al comunicării eficiente este abilitatea de a asculta activ și de a încerca să înțelegi perspectiva celuilalt.

Există mai multe forme de comunicare, iar fiecare persoană are un anumit tip predominant. După ce acesta este identificat, ulterior schimbat (dacă este cazul) multe aspecte din viața ta vor fi îmbunătățite.

Cele patru tipuri de comunicare într-o relație sunt:

  1. Comunicarea de tip AGRESIV: este acea persoană care se impune mereu și este agresivă. Ea nu ține cont de părerile și argumentele altora. Felul în care se exprimă este lipsit de respect, educație și empatie.
  2. Comunicarea de tip ASERTIV: este comunicarea ideală. Comunicarea de acest fel este echilibrată, iar persoana asertivă va ține cont și de propriile idei, opinii, dar îi va respecta și pe ceilalți. Este o persoană sinceră și va încerca să nu îi rănească pe cei din jur chit că nu va fi mereu de acord cu aceștia.
  3. Comunicarea de tip PASIV-AGRESIV: comunicarea de acest tip este una “rece-cald”. Aceste persoane nu găsesc un echilibru și nu știu să spună “nu” ca ulterior să se simtă frustrați, neînțeleși și revoltați. Expresiile faciale nu sunt în concordanță cu ceea ce spun. La suprafață sunt de un calm aparent, însă în adâncul lor sunt pe punctul de a exploda oricând.
  4. Comunicarea de tip PASIV: este acel om incapabil să se exprime. El se ghidează în viață după zicala “ce spune lumea?” astfel va încerca să facă pe plac tuturor mai puțin lui. Nu își susține punctul de vedere, are tendința de a rămâne în colțișorul lui și este de obicei introvertit. Nu iese din cuvântul părinților, a partenerului sau a profesorului.

Pentru a descoperi ce fel de comunicare folosești, există numeroase chestionare și teste, iar acestea se pot efectua în cabinetul psihologului clinician sau psihoterapeutului.

În ziua de astăzi, multe probleme din viața de cuplu apar din cauza unei comunicări deficitare. Comunicarea bună este cheia unei relații sănătoase și echilibrate. A învăța să comunici corect cu partenerul de viață înseamnă să-i îndeplinești și nevoile. Iar pentru ca o relație să funcționeze pe termen lung este nevoie în primul rând de o comunicare sănătoasă care implică sinceritate și deschidere. Ambii parteneri trebuie să învețe și să lucreze la asta, nu este posibil doar ca unul să muncească.

Consecințele unei comunicări deficitare

Comunicarea deficitară este asociată cu multe efecte negative pe plan social, dar și pe plan personal. Persoanele care nu au o comunicare de tip asertiv au adesea o stimă de sine scăzută. Comunicarea ineficientă poate duce adesea la conflicte, care mai apoi pot duce la violență fizică și verbală. În final, persoana va ajunge să își strice relațiile cu cei din jur și în plus un astfel de comportament va scădea șansele de reușită, de dezvoltare personală sau de a crește.

Te întrebi probabil cum poți eficientiza comunicarea în cuplu, mai ales pentru că aceasta este cheia rezolvării problemelor. Iată câteva modalități pentru a îmbunătăți acest aspect:

  • Ascultarea activă: ascultă-ți cu atenție și empatie partenerul. Încearcă să înțelegi pe deplin mesajul pe care acesta vrea să ți-l transmită. Nu asculta doar pentru a oferi imediat un răspuns de tip contra-atac.
  • Comunicare deschisă: fii deschis și sincer în exprimarea gândurilor, sentimentelor și nevoilor. Crează un mediu sigur și confortabil pentru asta.
  • Evită să presupui: nu presupune că partenerul îți poate citi gândurile, în schimb discută cu el deschis despre nevoile tale.
  • Renunță la acuzații și reproșuri: este foarte important să nu fi agresiv atunci când te adresezi partenerului deoarece s-ar putea să te lovești de un zid, în schimb încearcă să îți păstrezi calmul atunci când vrei să îi transmiți ceva.
  • Gestionarea conflictelor: învață să gestionezi conflictele într-un mod constructiv și matur, găsiți împreună soluții.
  • Încurajare și susținere reciprocă.
  • Atenție la limbajul non-verbal: fii atent la limbajul corporal și la alte semnale non-verbale. Acestea pot transmite uneori mai mult decât cuvintele.
  • Consistență și compromis: crează obiceiuri sănătoase în comunicare și fii dispus să faci compromisuri pentru a menține un echilibru în relația ta.
  • Respectă-ți partenerul: nu interveni peste el atunci când vorbește, asteaptă-ți rândul pentru a înțelege exact ce vrea acesta să îți transmită.
  • Menține contactul vizual: atunci când vei face acest lucru (fără să mai faci alte activități în timpul discuției) îi vei arăta partenerului ca ești prezent nu doar fizic și că îl respecți.

Comunicarea eficientă în cuplu necesită multă practică și dedicare. Este foarte important să lucrați împreună pentru a crea un mediu în care amândoi vă simțiți confortabil, înțeleși și în siguranță.

O comunicare bună vă va ajuta pe tot parcursul vieții, nu neapărat în viața de cuplu. Atunci când știm să ne exprimăm corect și eficient vom vedea rezultate favorabile nouă pe plan profesional, în plan social și oriunde altundeva. 

Surse științifice:

McQuail D. (1999) “Comunicarea”. Iasi: Institutul European, 270 p.

Pinisoara, I. O. (2006) “Comunicare eficienta”, tradus dupa: Gamble T. K, Camble M. “Communication Works”. New York. 2000.

Vezi terapeuții noștri

Alte articole asemănătoare

Vezi toate articolele

Tratarea experiențelor traumatice prin EMDR

EMDR este o formă de terapie recomandată în tratarea experiențelor traumatice, a tulburării de stres post-traumatic, dar și în depresie, anxietate, adicții, fobii, traumă, abuz. 

Citește articolul

Sindromul Impostorului. Semnele și cum să scăpăm de el

Sindromul impostorului cunoscut și sub denumirea de fenomenul impostorului, este o stare psihologică în care o persoană are sentimentul că nu merită succesul sau realizările pe care le-a obținut.

Citește articolul

Bullyingul în cazul adulților

Ce este și cum afectează starea emoțională

Citește articolul

Gestionarea relațiilor de cuplu și cu cei din jur

Relațiile interumane se referă la interacțiunile și legăturile dintre oameni. Aceste relații pot acoperi o gamă largă de conexiuni, inclusiv dintre membrii familiei, prieteni, colegi de muncă, parteneri de viață.

Citește articolul

Terapia ABA (Applied Behavior Analysis)

Ce este terapia ABA si cu ce se ocupă ea?

Citește articolul

Cum se apară mintea de situațiile stresante

mecanismele de aparare și mecanismele de coping

Citește articolul