Pierderea unei persoane dragi este un subiect delicat la care nici nu vrem să ne gândim. Dar, totodată, de-a lungul vieții, mai devreme sau mai tarziu, suntem puși în situația în care ne confruntăm cu pierderea unui prieten sau a unui membru al familiei.

Doliul este metoda prin care îți exprimi durerea și regretul privind pierderea unei persoane dragi. Pierderea unei persoane importante din viața noastră este una dintre cele mai dificile experiențe pe care oamenii le pot trăi și poate avea un impact profund asupra stării emoționale și a vieții în general.

În următoarele rânduri vom enumera aspectele comune legate de acest eveniment dureros:

  • Durere emoțională intensă: decesul unei persoane apropiate poate provoca o durere emoțională profundă și persistentă. Este perfect normal să te simți trist, supărat, revoltat sau chiar și vinovat uneori.
  • Anxietate și stres: acest eveniment poate declanșa stres și anxietate, gândurile legate de viitor (cum să continui fără acea persoană) pot fi copleșitoare.
  • Depresie: persoanele care trec prin doliu pot avea simptome care descriu un episod depresiv: lipsa poftei de mâncare, lipsa energiei, tulburări ale somnului, pierderea sau creșterea în greutate, pierderea interesului pentru activitățile cotidiene, dificultate în concentrare și izolare.
  • Izolare socială: unii oameni pot simți nevoia de a se retrage social în urma unei pierderi, evitând interacțiunea cu oamenii, însă de multe ori izolarea asta poate face ca procesul de vindecare și adaptare să fie mai dificil.
  • Tulburări de somn și alimentație: acestea două pot fi de asemenea afectate în urma acestui eveniment. Unele persoane pot avea insomnie, în timp ce altele pot mânca prea mult sau prea puțin.
  • Sentimentul de gol, de vid interior: acest sentiment se regăsește tot în episodul depresiv. Lipsa cuiva poate fi insuportabilă, este dificil să te obișnuiești cu absența unei persoane care a fost parte din viața ta.
  • Regretul și sentimentul de culpabilitate: în unele cazuri persoana poate simți vină sau regrete legate de anumite lucruri nespuse sau acțiuni nerealizate înainte de deces.
  • Durata variabilă a procesului de vindecare: doliul este diferit pentru fiecare și nu există un calendar fix pentru cât timp durează. Unii se pot simți mai bine în doar câteva luni, în timp ce alții pot trece prin această perioadă dificilă timp de mai mulți ani.

Ca de obicei, cea mai bună soluție pentru a depăși mai ușor aceste momente este terapia psihologică. În unele terapii se recomandă câteva așa-zise ritualuri care îi pot face pe pacienți să se elibereze de durerea pierderii, ca de exemplu: scrierea unei scrisori către persoana decedată în care să îi transmiți tot ceea ce simți, o discuție imaginară, comemorarea persoanei sau o vizită la mormânt împreună cu terapeutul.

Trecerea peste doliu este un proces personal ce poate implica terapie psihologică și este de cele mai multe ori dificil din punct de vedere emoțional, iar fiecare persoană poate experimenta și gestiona doliul în diferite moduri.

Cu toate acestea, există câteva strategii și sfaturi care pot ajuta pe cineva să treacă mai ușor peste un astfel de eveniment:

  1. Permite-ți să simți. Este foarte important să îți permiți să simți toate emoțiile legate de doliu, inclusiv durerea, furia, tristețea și confuzia. Nu încerca să le reprimi sau să le “ascunzi sub preș” pentru că mai târziu este posibil ca toate trăiriile reprimate să explodeze într-un mod neplăcut pentru tine și cei din jur.
  2. Vorbește cu cineva. Discuțiile cu un prieten apropiat, un membru al familiei sau un terapeut te ajută să îți eliberezi încărcătura emoțională și să procesezi altfel durerea.
  3. Caută un sprijin specialist. Un consilier psihologic sau un psihoterapeut îți poate oferi orientare și ajutor în a-ți manageria gândurile și suferința astfel încât să fie un proces de vindecare puțin mai ușor.
  4. Îngrijirea de sine. Asigură-te că ai grijă de sănătatea ta, mânâncă sănătos, echilibrat, încearcă să practici un sport sau fă mișcare de orice fel (de exemplu în natură, alergare ușoară sau pur și simplu plimbări). Este dovedit științific cât de benefic este sportul pentru sănătatea mintală. Programul de somn trebuie și el menținut cât mai bine și în echilibru.
  5. Modalități de relaxare. Practicarea tehnicilor de relaxare, cum ar fi meditația sau yoga. Ele ajută mult la reducerea stresului și anxietății asociate doliului.
  6. Menține o rutină. Menținerea unei rutine (sănătoase, evident) poate oferi un sentiment de stabilitatea și normalitate într-o perioadă atât de dificilă.
  7. Acceptă ajutorul celor din jur. Permite celorlalți să îți ofere o mână de ajutor, chit că vorbim de lucruri practice sau de o îmbrățișare.
  8. Amintește-ți de persoana dragă. Este în regulă să îți amintești de persoana care nu mai este, să păstrezi amintirea ei vie. Nu trebuie să îți ștergi din memorie acel om drag.
  9. Apelează la grupuri de sprijin. Uneori, interacțiunile cu alți oameni care trec prin aceeași situație poate oferi un sentiment de înțelegere și te poate face să nu te simți atât de singur.
  10. Acordă-ți timp. Doliul este un proces complex și de durată. Nu te grăbi sau forța să îți refaci imediat viața. Lasă-te să simți și să procesezi toate evenimentele și schimbările din viața ta.
  11. Nu te compara cu alții. Fiecare trece printr-o astfel de perioadă în mod diferit, suntem diferiți și facem față în propriul nostru mod și nu este nimic de condamnat sau judecat.

Este important să îți acorzi timp și permisiunea de a trece prin toate stadiile durerii. De asemenea, este benefic să te descarci și să ceri ajutor de la prieteni, familie sau chiar de la un specialist în sănătate mintală dacă simți că nu poți face față durerii de unul singur.

Aceștia te vor sprijini și îți vor fi alături pentru a trece prin această perioadă grea a vieții. În cele din urmă, fiecare persoană se adaptează în mod diferit la pierderea unui om drag, iar compasiunea și suportul moral pot juca un rol crucial în procesul de vindecare.

Încă un lucru de reținut este că nu există o modalitate “corectă” sau “greșită” de a trece peste doliu, fiecare om va aborda acest proces în modul său unic. Iar dacă simți că nu mai poți face față de unul singur și că îți afectează calitatea vieții, nu ezita să apelezi la un terapeut. 

Pentru persoanele care nu se simt confortabil încă de a părăsi căminul, terapia online este o alternativă foarte bună și la îndemâna oricui. Aceasta este la fel de eficientă precum terapia față în față din cabinet.

Surse științifice:

Lamb, D. H. (1988). Loss and grief: Psychotherapy strategies and interventions. Psychotherapy: theory, research, practice, training.

Joanna Wojtkowiak, Jonna Lind, Greert E. Smid. Ritual in therapy for prolonged griefs: a Scoping review of ritual elements in Evidence-informed grief interventions.

Vezi terapeuții noștri

Alte articole asemănătoare

Vezi toate articolele

Tratarea experiențelor traumatice prin EMDR

EMDR este o formă de terapie recomandată în tratarea experiențelor traumatice, a tulburării de stres post-traumatic, dar și în depresie, anxietate, adicții, fobii, traumă, abuz. 

Citește articolul

Sindromul Impostorului. Semnele și cum să scăpăm de el

Sindromul impostorului cunoscut și sub denumirea de fenomenul impostorului, este o stare psihologică în care o persoană are sentimentul că nu merită succesul sau realizările pe care le-a obținut.

Citește articolul

Bullyingul în cazul adulților

Ce este și cum afectează starea emoțională

Citește articolul

Gestionarea relațiilor de cuplu și cu cei din jur

Relațiile interumane se referă la interacțiunile și legăturile dintre oameni. Aceste relații pot acoperi o gamă largă de conexiuni, inclusiv dintre membrii familiei, prieteni, colegi de muncă, parteneri de viață.

Citește articolul

Terapia ABA (Applied Behavior Analysis)

Ce este terapia ABA si cu ce se ocupă ea?

Citește articolul

Cum se apară mintea de situațiile stresante

mecanismele de aparare și mecanismele de coping

Citește articolul